Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet
intet mer jeg krever.
Henrik Ibsen

torsdag 4. november 2010

En fæl barnebok!

Vi pleier å låne endel bøker på biblioteket. Både vi voksne og ungene synes det er kjekt å gå å titte i hyller og kasser for å se om vi finner noe koselig å lese. Nå når jeg har vært hjemme med syk mellomste gutt har vi lest noen av bøkene vi lånte sist vi var på biblioteket. Forrige dagen skulle vi lese en bok han hadde valgt ut selv, med romrakett! Kjempespennende trodde vi... Jeg begynte å lese og undret meg mer og mer over hva for type bok dette var. Til slutt diktet jeg opp hva som stod der for det går rett og slett ikke an å fortelle en liten treåring dette etter min mening.

Her er forsida, synes nå den var helt grei. Boka så spennende ut for treåringen min, så han ville låne denne.


Det handler om en gutt som fikk en bursdagsgave av moren sin- han skulle få reise til månen:

Så langt er boka ok, men så begynner jeg å stusse når jeg leser dette: "Peter rakk aldri å gi mamma en klem før hjelmen ble skrudd på hodet!!!". Synes dette høres så hardt ut og HELT FEIL i en barnebok...

Gutten begynner å angre når han er kommet inn i raketten og sier til moren at han vil hjem. Men hun sier at hun er så stolt av ham og at han kommer til å bli det første barnet på månen...

Og hun teller ned (på russisk by the way!), mens han ser ansiktet hennes på en skjerm inne i romraketten....

han prøver seg igjen... "mamma, jeg vil hjem". Men hun forsetter å telle - det er nemlig hun som skal skyte ungen sin ut i rommet!

Og se på denne siste siden i boken- altså en barnebok!. Der står det at han fortsatte å si de samme ordene... også etter at de fant ham!!!! Er det mulig?


Kanskje jeg overreagerer her, men helt ærlig synes jeg ikke at dette er en bok som skal ligge i kasser som barn fra 1-4 kan gå og hente bøker i selv. Det forteller jo bare om en mor som sender gutten sin opp i verdensrommet selv om han ikke vil, og hun ser kjempeskummel ut. Uff, jeg fikk vondt i magen når jeg "leste" den for gutten min. Heldigvis var han ganske trett så han fikk ikke med seg alt- og vi avsluttet med en koselig bok etterpå for å si det sånn....

Er det bare meg- eller synes dere at denne boka var litt spesiell for småbarn?

10 kommentarer:

  1. Den hørtes forferdelig ut! Eg måtte googlan får å se ka målgruppå her egentlig va, og om det va ei bog retta mot ei spesiell gruppa. Står hos cappelen at an e for unger fra 8-13, litt mer forståelig innhold då, men spesielt me ei så ordknapp bog t så store unger. Isje rart biblioteket har lagt an i feil eska då. Va godt du dikta ny slutt for han!!

    SvarSlett
  2. Ha, ha... man kan sannelig få seg litt av noen sjokk når man tar fatt på nyere, eksperimentell literatur for de små ja. Ikke alltid bare kos og klem, - jeg kjenner meg igjen. Har også fått meg noen støkk da bøker jeg trodde var hyggelige viste seg å kunne handle om de fæleste ting...Man føler seg litt fanget som voksen da, - ungen vil ikke avslutte boka, mens man febrilsk dikter opp en slutt som vil holde mareritt på avstand...

    SvarSlett
  3. Huff ja, det er jeg helt enig med deg i!!
    Syns bildene var ille jeg da, med det ekle blikket til moren...
    Og HELT feil handling i en barnebok...
    Godt du hadde fantasi til å finne opp en ny handling!

    Syns nesten du burde si fra på biblioteket også jeg, er jo ikke sikkert de vet om hvordan bok det er?!

    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  4. Uff. Syns både bildene og historien var makaber, eg...At sånne bøker går gjennom sensuren, er heilt uforståeleg.

    SvarSlett
  5. Størstepia: jeg skal garantert nevne dette for de ansatte på biblioteket. Vil ikke at noen andre unger skal få lese denne før de er gamle nok, selv om jeg synes at den var helt fæl uansett alder...

    SvarSlett
  6. Hei jeg er bibliotekar selv, jobber på en videregående skole. Denne boka er IKKE en småbarnsbok. Den egner seg i grunnen ikke for 8 åriner heller. Jeg ville aldri finne på å lese denne for min 8 åring. De siste årene har det kommet endel billedbøker for ungdom og voksne og denne boka hører definitivt inne i den kategorien. Du må si fra på biblioteket at denne boka er helt feil plassert. Jeg må si jeg undrer meg veldig over at ikke bibliotekarene har fått med seg målgruppen for denne boka. Den er diskutert endel i bibliotekkretser, for å si det sånn.

    SvarSlett
  7. Mitt råd til alle foreldre er å lese bøkene først til seg selv, før en leser dem til barn ... da vet man hva det handler om, & kan velge om denne boken passer for ditt barn.

    Lykke til med videre lesing

    Ine

    SvarSlett
  8. Anonym: jeg nevnte det for bibliotekaren og de hadde tydeligvis snakket om denne boka for hun ropte på de andre og lot dem også høre hva jeg hadde å si. Hørtes ut som de hadde diskutert den noe ja. De hadde ikke noen rett plass å legge den så derfor hadde de lagt den i småbarnsavdelingen...

    SvarSlett
  9. Bibliotekaren her igjen. Den forklaringen er jo bare så utrolig lame! De kan jo ikke legge bøker som ikke passer for småbarn i billedbokkassene siden de ikke har noen plass å sette den! Jeg kjenner at jeg blir helt matt. Den boka kan de jo like godt kaste, for den kan ikke brukes til småbarn og når store barn/ungdom låner bøker leter de i allefall IKKE i billedbokkassene på småbarnsavdelingen. Gah! Jeg kjenner at jeg blir personlig engasjert av dette. I mitt skolebibliotek i vgs, har vi denne boka og den står forøvrig på hylle for skjønnlitteratur.
    Det en av de andre kommenterer om at foreldre må lese bøkene selv først er jo greit nok. Men som bibliotekar vet en jo at de færreste foreldre gjør det. Jeg mener at forldre skal kunne gå på biblioteket og låne bøker i småbarnsavdelingen og slippe å tenke på om bøkene er mer egnet for ungdom altså.

    SvarSlett
  10. Hei Anonym: Helt enig med deg. Synes det var en dårlig forklaring at de ikke hadde noen rett plass å legge den. Skal man liksom la småbarn få lese dette da? Ellers må jeg vel innrømme at jeg har såpass tiltro til biblioteket at jeg aldri har tenkt på å lese gjennom bøkene før jeg lar barna låne dem... men- må vel kanskje begynne med det nå...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...