Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet
intet mer jeg krever.
Henrik Ibsen

søndag 11. september 2011

Oreo iskake!!!

Jeg hadde forening her i uka og måtte ty til en enkel dessert siden mannen var mye ute på reis og sene møter hele uka. Valget falt da på oreo-iskake som kunne lages kvelden i forveien. Alltid greit hva som er gjort når man venter gjester. Ekstra greit var det siden jeg har hatt syke barn hele uka også.....


Fant oppskriften på Det søte liv, der finner jeg alltid masse godt.

Oreo iskake
Ingredienser:
20 stk oreokjeks
50 g smør

Is:
4 eggeplommer
100 g sukker
3 dl kremfløte
1 vaniljestang
6 stk oreokjeks

Pynt:
6 oreokjeks (jeg brukte 4, det gikk veldig greit. Da holder det akkuratt med to pakker kjeks)

Ha 20 oreokjeks sammen med 50 g mykt smør i en foodprocessor. Kjør til jevn masse.
Trykk kjeksmassen i bunn på en rund form, 24 cm i diameter. Jeg brukte "Bake it easy" formen, tror den er noe mindre?? Det gikk greit det også. Sett i kjøleskap i 30 minutter.

Pisk eggeplommer og sukker luftig. Splitt opp vaniljestangen og skrap ut frøene. Rør inn i eggedosisen. Pisk kremfløten til en luftig krem og bland inn i eggemassen.

Grovhakk oreokjeksene.

Hell halvparten av isen i formen. Fordel over halvparten av de hakkede oreokjeksene. Hell over resten av isblandingen. Pynt med resten av oreokjeksen. Sett formen i fryseren til isen har stivnet. Ta kaken ut av formen 10-15 minutter før servering.


Veldig god og enkel kake, falt i smak hos gjestene også :).

Håper alle har hatt en god helg. Her har det gått i syke barn fra morgen til kveld, surkling i hals og rennende nese, feber og hoste... merker at høsten er kommet for å si det sånn. Satser på at de er på bedringens vei snarest mulig :). Ønsker alle en fin uke!!

7 kommentarer:

  1. Den så veldig god ut og noe som også jeg kunne klart å lage. Håper du ikke kastet vaniljestangen, for den kan du legge sammen med sukker så får du vaniljesukker.

    Klem Mona C

    SvarSlett
  2. Mmm.. Den må jeg prøve en gang! Jeg elsker oreo-is, så denne hadde garantert falt i smak hos meg ihvertfall :)

    SvarSlett
  3. NAM:) God betring til dei sjuke! Ha ei fin veke:)

    SvarSlett
  4. Nam, nam, nam!! Denne skal virkelig prøves ut, takk for oppskriften!
    Ha en fin kveld :) Klem

    SvarSlett
  5. Har aldri smakt den, men har hørt at den skal være god. Takk for at du delte oppskriften, jeg tror kanskje jeg kommer til å prøve den. Greit å ha noen enkle kaker å lage iblandt, og is og sjokoladekjeks kan jo ikke bli feil.

    SvarSlett
  6. Det søte liv har mange fristende oppskrifter.
    Har prøvd denne jeg også - knallgod :)

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  7. Mmmm Oreokake er noe av det beste jeg vet!
    Denne oppskriften har jeg ikke prøvd...kanskje neste gang. Nå har jeg kake og snopestopp! :(

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...