Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet
intet mer jeg krever.
Henrik Ibsen

mandag 3. juni 2013

Rabarbrasaft med ingefær:)

Når juni kommer nærmer det seg tiden for innhøsting av rabarbra. Den skal taes før sankthans. Og hvert år må jeg da grave i fryseren for å ta opp rabarbra fra fjoråret. Det passer bra for da kan jeg lage rabarbrasaft og det smaker helt fortreffelig og veldig sommerlig!
 
Jeg brukte oppskriften fra sist gang, men spedde på med litt ingefær. Kunne godt tatt mer ingefær i, så neste gang tror jeg faktisk jeg vil prøve med 2 spiseskjeer. Hvis noen prøver det vil jeg gjerne ha tilbakemelding på hvordan den ble:).

Her kommer oppskriften på saften:
1 kg. rabarbra (rød eller grønn)
3 dl vann
2 ½ dl farin
2 ts opphakket ingefær
 
Kutt rabarbraen i små biter, kok den i ca 10 minutter sammen med et par nelikkspiker/litt sitron eller ingefær som jeg brukte. Sil den i et sileklede/tørkehåndkle i bomull, rent vel og merke;).
 Jeg legger en vanlig sil over en stor gryte med håndkleet oppi. Legger rabarbraen oppi i to omganger og siler av det jeg kan klare:).
Gi saften et nytt oppkok og tilsett sukker. Smak deg frem. Skum.(Skum betyr: når saften kokes opp med sukker dannes det et skum på toppen, dette må fjernes ellers blir saften uklar, fjern med fiskesleiv eller skje). Dette blir saftkonsentrat.
 
Nyt sommersmaken!
 
 

Linker innlegget til mandagstema hos Helene:).

7 kommentarer:

  1. Det låter läskande, passar utmärkt när det är varmt som idag...

    SvarSlett
  2. Hørtes herlig ut! :)
    Ang bleieslutt så kommer det når det kommer ja. Lotte ble 3 i januar og var ikke klar forrige sommer, men nå gikk det veldig fint. Gi han noen måneder til, så plutselig er han klar!:)
    Kanskje deilig å gå uten truse også når dere er hjemme ute og øve på den måten. Good luck!:)

    SvarSlett
  3. Allt med rabarber blir gott!

    SvarSlett
  4. MMMMM ser deilig ut! :-) Takk for tips, gode rabarbraoppskrifter er alltid velkomne.

    SvarSlett
  5. Så spennende med ingefær og rabarbara, fikk lyst til å prøve jeg :-)
    Ha en nydelig dag, klem Anita

    SvarSlett
  6. Åh! Nå fikk jeg lyst på rabarbragrøt! Det minner meg så om bestemor og sommerferiene hos henne.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...