Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet
intet mer jeg krever.
Henrik Ibsen

torsdag 13. juni 2013

Langpannesjokoladekake med rømme

Dette er en deilig og saftig sjokoladekake, gjør seg med rømmen i altså. Så fra nå av skal jeg ikke lete lenger når det er langpannekaker og barnebursdager på gang. Da blir det denne. Jeg fant oppskrifta i boka Familieliv (som forøvrig er en kjempegod bok med mange gode oppskrifter) og laget den til sommeravslutning i barnehagen.
Bare så det er sagt så driver jeg ikke å reklamerer for noen, men jeg synes bare det er en veldig kjekk bok som er godt utprøvd her i huset. Vil derfor tipse dere andre om den også:).

Her er forlagets omtale av boken og den synes jeg er dekkende:
Forfattere: Iben Qvist,Elisabeth Devold
"Familieliv" er et "must" for småbarnsfamilier. Boken er full av ideer til morsomme inne og uteaktiviteter, hobbyprosjekter, leker, bursdagsfeiring, jul og påskekos. Og prosjektene er ikke større enn at alle kan delta. Hyggelige sammenkomster med barn, voksne, venner og familie er en rød tråd gjennom hele boken - og gode matoppskrifter hører derfor også med. Boken har inspirerende bilder fra hverdag og fest og får det til å krible i fingrene etter bare å sette i gang.



Langpannesjokoladekake:
400 gr smør
5 dl melk
8 ss kakao
6 dl sukker
8-9 dl mel
1 ts salt
4 ts bakepulver
4 ts vaniljesukker
4 egg
3 dl lettrømme


Glasur:
100 gr smør
6 ss melk
4 ss kakao
350 gr melis
1 ts vaniljesukker
 
Forvarm stekeovnen til 180 grader. Finn en stor kjele. Smelt smør og ha i melk. Ta kjelen bort fra platen, bland i de øvrige ingredienser og rør godt. Legg et bakepapir i langpannen og hell over røren. Stek i 30-40 minutter. Avkjøl kaken.
Visp sammen ingrediensene til glasuren og hell den over kaken når den er avkjølt.



3 kommentarer:

  1. Mmmm ser utrolig fristende ut! Flotte bilder!

    SvarSlett
  2. Denne skal absolutt prøves ved neste anledning. 7års feiring i sommer med denne kaka blir nok bra!:)
    Ha en fin fredag!
    Klem

    SvarSlett
  3. Så veldig deilig ut! Skal prøve den på hytta ei helg :)

    Ha en fin fin lørdag!

    Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...