Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet
intet mer jeg krever.
Henrik Ibsen

onsdag 18. mai 2011

17. mai er vi så glad i :)


Eller det gjelder kanskje ikke for alle da:). Blir jo fort både kav og stress med stryking av skjorter, rydding av hus, laging av mat og diverse. Men siden jeg fortsatt er i permisjon fikk jeg unna det meste på mandagen og alt var så og si klart til morgenen 17. mai. Da ble det lite stress og mest kos.

Vi hadde en herlig dag. Ungene koste seg, vi koste oss med gode venner på besøk (21 stk med stort og smått) og god mat! Alle hadde med seg en rett hver så vi hadde mye godt å velge mellom.

Vi laget selv kyllingspyd som lå i marinade over natta. Marinaden besto av appelsinsaft fra to appelsiner og raspet skall av den ene, to spiseskjeer Dijon-sennep og 4 dl god olivenolje. Kyllingfiletene ble delt på langs før de ble lagt i marinaden. Dagen etter stikkes de på trespyd (trespydene må ligge i vann en stund før kyllingspydene skal grilles), krydres med salt og pepper og stekes/grilles i ovn i 10-15 minutter. Strø over fersk timian før servering. Ble veldig godt:). Spiste dem med ris og sweet chili saus, men går jo greit å bare knaske på også.


Ellers var det hjemmelaget foccacia-brød, minestrone-suppe, tacosalat, kyllingsalat og pølse med brød til ungene:) pluss is og kaker. Herlig og veldig greit å gjøre det på denne måten, så blir det ikke for mye stress for den som har det hjemme.
Kaker måtte vi også ha på en slik dag, de stod jeg for. Ble IKKE fornøyd med bløtkaka dessverre, sukkerbrødene ble altfor tørre og seige.... noen som har en fin, luftig oppskrift på sukkerbrød?
Men pynten ble jo ok da:)

Laget også browniekake, den er alltid vellykket. God og myk sjokoladekake, nammmmmmm.
Her er oppskriften på den. Jeg gjør bare en forskjell, bruker 100 gram mindre smør. Det holder i massevis!

Vi fikk ikke det beste været dessverre, men med paraply så gikk de få regnskurene greit likevel. Og ikke minst is kan redde det meste;).

Håper alle har hatt en flott feiring, både i sol og regn!! Nå er det tilbake til hverdagen atter en gang.

9 kommentarer:

  1. Du verden for en flott meny!! Så flittig og flink du har vært! Jeg bruker alltid å lage smørbrød på til 17. mai. Da er liksom alt klart til å sette på bordet etter folketoget, og jeg slipper for så mye diggedarier når bena er slitne. Man blir litt sånn "rare og praktiske" når man har fått noen års erfaringer hi hi. Har skrevet opp marinaden til kyllingspydet ditt, og skal prøve det neste gang vi griller, for vi ELSKER kylling på grillen (og ellers)!:))
    Takk som deler, og kjempe gøy å og lese at dere koste dere i går!:)
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  2. dere har hatt ei fin feiring, ser jeg:) Vi har store barn nå og velger å dra på hytta:) det er deilig det også:)
    Jeg har ei oppskrift på sukkerbrød som alltid blir vellykka:) Send meg mailadressen din,min står inne i Putegeriljaen, så sender jeg på mail:)

    klem fra Trine:)

    SvarSlett
  3. Så utrolig flink du har vært. Lagd så mye god mat! Du er god. Jeg er bare glad vi kunne reise til svigers å få servert all maten jeg ;)

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg har visst samme overskriften som deg. Men så det ikke før etterpå. Jeg er visst litt mer negativ også. Men folk opplever vel ting på forskjellige måter. Knib, Ø.

    SvarSlett
  5. Hei!
    så bra at dere hadde en fin dag. Så fine bilder! Flinka! Må si det var lekre kaker og, ja.
    Ha en flott dag.
    Stor klem

    SvarSlett
  6. Mmmm, maten hørtes deilig ut!
    Og de kakene da gitt;))
    Nå fikk jeg veldig, veldig lyst på sjokkokake!
    Godt det snart er helg;))

    Ha en fin dag;)

    Klem line

    SvarSlett
  7. Mmmmm kakene og maten så kjempedeilig ut! Ble sulten jeg ♥

    Ønsker deg en fin kveld videre.

    Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...