Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet
intet mer jeg krever.
Henrik Ibsen

tirsdag 27. juli 2010

Volterra- Toscana

Vi var innom byen Volterra et par ganger mens vi lå på Il Selvino i Toscana.
Veldig koselig by med fine bygg, butikker, god mat og is:). Volterra er en av de aller eldste byene i Toscana med sin godt over 3000 år gamle historie, og er en typisk gammel festningsby. Den er også kjent for alabasten. Det er en spesiell type stein som de lager skulpturer med. Helt utrolig hva de hadde laget. Mathilde kjøpte seg et alabast-smykke og jeg kjøpte en liten alabast-statue. Skal se om jeg får tatt bilder av den ved en senere anledning:).

Første gangen vi var der parkerte vi ved en nyyyyydelig plante- se de flotte og spesielle blomstene:

Her er jeg utfor en av portene inn til byen:

Det var ganske herlig å gå omkring her midt på dagen fordi det var så høye bygninger så vi fikk litt skygge. Bendik ba om skygge med en gang han kom i sola, han syntes det ble litt for varmt til tider.

Handlet på denne kjekke butikken et par ganger. Det ble en 8 år gammel balsamico (som vi gleder oss til å prøve), trøffelolje, trøffelsaus og bruscetta- krydder. Krydderet har vi prøvd og kan si at det var veldig bra!


Et smug opp til en god restaurant. Der havnet vi begge gangene vi var i Volterra for det var det eneste stedet som hadde åpent i siesta-tiden.... Typisk da vi var sultne;)

Men det gikk veldig bra for her fikk vi deilig mat. Jeg fikk knallgod ravioli i en helt nydelig trøffelsaus ene gangen. Fikk selvfølgelig ikke tatt bilde av retten..... (skylder på ammetåka...), men har iallefall bilde der vi sitter på ute-restauranten:)

6 kommentarer:

  1. Skal si du er flink til å blogge for tid. Her går det kjappere enn jeg rekker å lese. Mange kjekke steder dere har vært på altså!

    SvarSlett
  2. For en opplevelsesrik ferie !!
    Fantastiske plasser dere har vært på.
    Og så det fine været da.

    SvarSlett
  3. Jeg er så misunnelig! Italia er et nydelig land, neste år satser på 2 uker. Husk å drikk Prosecco da, smaker nydelig.
    Og hjertelig velkommen til bloggen min

    SvarSlett
  4. hei
    høres ut som en herlig ferie! flotte bilder

    god helg

    klem beate

    SvarSlett
  5. Hei
    D såg knallkjekt ut, og så kjekt at du dele med oss andre. Her vil eg og reisa ein gong. Den fine planten hette forresten pasjonsblomst.

    SvarSlett
  6. Kimmi: absolutt verdt ein tur ja:). Pasjonsblomst- akkurat:) Thanks:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...