Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet
intet mer jeg krever.
Henrik Ibsen

torsdag 17. november 2011

Årets hjemmelaga leverpostei i boks!


I går kveld lagde jeg og svigermor leverpostei til Jul. Det er såååå godt, og så er det faktisk ganske enkelt. Andre året vi lager dette sammen så det er på vei til å bli en koselig tradisjon;). Med julemusikk og
 litt nellik-lukt i bakgrunn så kommer julestemningen smygende :).

Jeg glemte jo å ta med kamera, så dessverre blir det bare bilder fra forrige års økt her. Men det var jo ganske så likt da;). Over er leverpostei-deigen etter alt er eltet sammen.
Under er det svigermor som heller oppi former før frysing.




Her er oppskrift for de som vil prøve selv;):

Tippoldemor Olgas leverpostei:
1/2 kg svinelever
1/4 kg flesk (be om stykke, ikke flat svor) Bruker også kvart kg om dobbel porsjon leverpostei.
90 gr knust kavring
6 ansjos
2 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 ts nellik
1/4 ts muskat
1/2 løk
2 egg
1 1/2 dl melk
 
Rens og vask leveren. Skjær bort "kanaler" (fett). Mos i foodprocesor. Rør i alle krydder, løk, rensede ansjos, egg, melk og knust kavring.
Hell alt i former. Ca 2 øser i hver form. Legg i fryseboksen.

Vi pleier å firdoble oppskriften når vi lager slik at vi får en dobbel oppskrift hver- det utgjør 5 bokser leverpostei hver.
 
Stekes i vannbad i 1 1/2 til 2 timer på 200 grader. Veldig godt med stekt bacon på.
Lykke til!



6 kommentarer:

  1. Så snadder me jemmelaga leverpostei! :D Såg knallgodt ut (eller, heilt ærlig isje, men eg ser for meg at når an bler litt fastere i formen så fristan mer ;)

    SvarSlett
  2. Haha, stemme det. E knallgodt med ferske skjeva og nysteikte leverpostei på. Har isje steikt an ennå, vente te nærmare jul;).

    SvarSlett
  3. Den e steingoe - det kan eg skriva onna på!! Då går det onna med skjevene og - og sprøsteikt bacon på toppen......mmmmmm.
    Anja

    SvarSlett
  4. som anne skrev, det så nok ikke så veldig godt ut, men det hørtes veldig godt og spennende ut. er jo kjempe kjekt å prøve nye oppskrifter, så kanskje jeg hiver meg på å lager hjemmelaget leverpostei jeg også ;) hele familien er veldig glad i det, så det kan jo ikke slå feil...

    SvarSlett
  5. Dette bringer nostalgiske minner frem. Mamma laga alltid leverpostei før jul. Likte ikke lukta noe særlig, men leverposteien var god :)
    Flink du er.

    SvarSlett
  6. så spennende! :-) Har aldri sett noen som har laget hjemmelaget leverpostei! :) håper det var godt!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...