Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet
intet mer jeg krever.
Henrik Ibsen

torsdag 22. august 2013

Forrett- Asparges med pistasjenøtter og parmesan-iskrem!


I helga hadde vi matklubb her i huset. Da ble det italienskinspirert mat, både forrett, hovedrett og dessert. 

Menyen så slik ut:
Forrett: Asparges med parmesan-iskrem
Hovedrett: Svinefilet surret med parmaskinke/serranoskinke og sellerirotmos
Dessert: Kaffepannacotta med physalis

I dette innlegget legger jeg bare ut oppskriften på forrett. Den er hentet fra ei av kokebøkene til Eivind Hellstrøm. Hovedretten har jeg lagt ut tidligere her. Desserten kommer i neste innlegg, da linker jeg den hit også etterpå.


Her står mannen og danderer forretten:).


Asparges med parmesan-iskrem
4 asparges pr. person
2 ss pesto
250 gr. pistasjenøtter
1 egg, sammenpisket
smør til steking

Parmesan-is
OBS- lages helst en dag i forveien.
100 gr. finrevet parmesan
5 dl fløte

1. Kok opp fløten og hell den over parmesanen. Kjør blandingen i en blender til den er helt glatt. Ha den over i en bolle og la den stå 10-20 min i kjøleskap. Pisk parmesan-isen til den får kremkonsistens, oppbevar den kjølig og sett den i fryseren ca. 15 min før servering. Den kan også fryses dagen i forveien, men husk da å ta den opp såpass god tid i forveien at den tiner litt før servering:).

2. Kjør pistasjenøttene helt fine i en blender, eller hakk dem opp. Kok aspargesen (2 minutter), og avkjøl i isvann. La dem renne av seg på et klede eller kjøkkenpapir. Pensle halvparten av aspargesene på den nederste delen med egg, og rull dem i pistasjenøttene. 

3. Stek de panerte aspargesene gylne i en stekepanne med litt smør.

Server med en kule parmesan-is og pesto.

Nydelig godt!!

1 kommentar:

  1. Matklubb ja, det hadde vert någe!
    Eg tror eg har sama bogå t Hellstrøm, masse spennanes i den. Såg snadde ud me den forretten!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...