Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet
intet mer jeg krever.
Henrik Ibsen

søndag 25. august 2013

Dessert- Kaffepannacotta med physalis:)

Mmmm, høres ikke det godt ut eller? Og det kan jeg love dere at det er, kjempegodt!!!

Vet ikke hvor jeg har denne oppskriften fra, fant den for noen år siden et eller annet sted. Nå står den kun skrevet på et lite ark (foran og bak) og jeg måtte lete ganske lenge før jeg fant den til sist helg når vi skulle ha middagsgjester. Så nå må den inn her på bloggen, så har jeg den et sikkert sted;).

Kaffepannacotta med physalis med kokostrekk.
8 pers.

Pannacotta
-2 gelatinplater
-1/2 vaniljestang
-6 dl kremfløte
-1 1/2 dl brun farin
-2 ss espressopulver

Physalis
-3/4 dl kokosmasse
-1 dl sukker
-2 ss vann
-1 kurv physalis

1. Pannacotta: Legg gelatinplatene i bløt i ca. 5 min. Del vaniljestang - skrap ut frøene.
2. Bland fløte, brun farin, vaniljefrø og espressopulver i en kjele. Varm opp til den første boblen dukker opp. Rør inn gelatinplater- la dem smelte.
3. Fordel blandingen i 8 porsjonsglass/kopper/skåler.

La stå kjølig i minst 6 timer. Veldig greit å gjøre dette kvelden før så er nesten hele jobben gjort.

4. Physalis: Rist kokosmassen under omrøring i en tørr panne til den har fått litt farge. Legg på et fat.
5. Smelt sukkeret i vannet i en liten kjele. La det koke ved middels varme. Ta kjelen av platen.
6. Brett pysalisbladene til side. Dypp i sukkerlake - så i kokos.
7. Dryss kokos over pannacotta, garner med physalis.

4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. mmm, hørtes himmelsk ut! å d så ut som om den kan lages lavkarbo vennlig, så det skal jeg prøve ;)
    håper du har hatt en fin helg...

    SvarSlett
  3. Hei på deg;)
    Det ser jo så flott ut i de koppene;)
    Pannecotta er jo bare rågodt.
    Dine var virkelig gode for øyet også;)

    Ønsker deg en superfin uke;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  4. Jeg har hatt lyst å lage Pannacotta leeeenge, men aldri fått somlet meg til å prøve.. :)
    Ser snaddergodt ut! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...