Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet
intet mer jeg krever.
Henrik Ibsen

tirsdag 21. mai 2013

17. mai feiring og pavlova:)

Tenk at vi fikk FINT vær til 17. mai dette året! Helt ubegripelig. Jeg trodde ikke jeg hørte riktig når naboen sa nærmere 20 grader!! Fantastisk. Kan ikke huske sist gang vi så på toget uten å fryse en 17. mai.
Jammen på tide:).

 Snuppa sov med fletter natta før, for det er jo veldig stas med litt krøll når en er født med spikerkrøller:). Her lades batteriene litt mellom slagene.


Vi hadde vennesamling hos oss mellom barnetoget og folketoget. Kjekk tradisjon. Grillmat og kaker gikk ned på høykant og ungene lekte godt i lag, kjempekos. 

 Det ble pyntet med flagg både inne og ute.

Ny kake prøvde jeg meg på etter inspirasjon fra Franciska
Her er oppskriften:
(til 10 personer)

6 eggehviter
375 g sukker
1 ts eddik (jeg hadde ikke eddik, og det gikk helt fint uten)
150 g skivede mandler

Til fyll:
1/2 l kremfløte - pisket
3 ss melis
250 g bringebær
200 g blåbær
(eller andre bær)

1. Forvarm ovnen til 150 grader. Tegn tre sirkler på et bakepapir med en diameter på 21, 18 og 15 cm.
2. Stivpisk eggehvitene, pisk inn halvparten av sukkeret, rør så gradvis inn resten og tilsett eddik sammen med litt av mandlene. Spre marengsen i de tre sirklene. Strø resten av mandlene over.
3. Bak i en time med varmluft. Skru av ovnen og la marengsbunnene kjøle seg ned i ovnen i en time eller lenger. Ta dem så ut for å kjøle.
4. Pisk fløten til krem sammen med melisen. Mos mesteparten av bærene med en gaffel og vend inn i kremen. Spre ut på de to største marengsbunnene og legg dem opp på hverandre med den minste bunnen på toppen. Dytt inn resten av bærene på endene. Sprinkle litt melis på toppen.

Håper dere alle hadde en fin feiring og en fin pinsehelg i det deilige sommerværet. I dag er været sådær igjen, men vi kan jo håpe at det kommer flere sommerdager ennå.....? 



1 kommentar:

  1. Så fint hår på M! Knallfin kake også. Lenge siden jeg har vært her inne nå.... ;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...